Τρίτη 3 Αυγούστου 2010

Aliki, my love.


(Η Αλίκη Βουγιουκλάκη στο μακιγιάζ κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων)

Σήμερα, θα αναφερθώ σε μια ταινία με τεράστιο προυπολογισμό και επίσης τεράστια εμπορική επιτυχία. Την περιβόητη ''Αliki,my love'' Το 1962, η Βουγιουκλάκη έχοντας ήδη στο ενεργητικό της τεράστιες κινηματογραφικές επιτυχίες (''Το ξύλο βγήκε από τον Παράδεισο'', ''Μανταλένα'', ''Αλίκη στο Ναυτικό'') πείθει τον Φιλοποίμην Φίνο να κάνει πραγματικότητα το όνειρο της για διεθνή καριέρα με τη συγκεκριμένη ταινία, την οποία θα προωθούσαν στο εξωτερικό. Ο Φίνος, που της είχε αδυναμία της έδωσε το λόγο του. Άλλωστε, ήταν η Αλίκη που είχε σώσει το 1958 τη Finos Film, από βέβαιη χρεωκοπία με την ''Αστέρω''. Ο προυπολογισμός της ταινίας, ήταν τέτοιου μεγέθους, που ήταν δυνατόν, να γυριστούν 9 ταινίες με τα χρήματα αυτά.
(Mε τον συμπρωταγωνιστή της Jess Conrad)
Το σενάριο το είχε γράψει κάποιος με το περίεργο όνομα George Sen George και επρόκειτο να το σκηνοθετήσει ένας ηλικιωμένος επίσης Αμερικάνος, ο Rundolf Mate. Η υπόθεση διαπραγματευόταν τον έρωτα μιας νησιωτοπούλας για ένα ξένο. Η Αλίκη ήταν και πάλι η νησιωτοπούλα με το μαύρο μαντήλι, μια κλασσική συνταγή από τη ''Μανταλένα''. Και πράγματι, το σενάριο ως επί το πλείστον ήταν μια άσχημη αντιγραφή της ''Μανταλένας''. Ήταν ανόητο σενάριο, είναι η αλήθεια. Και εντελώς άσχετο με την ελληνική νοοτροπία. Ο Μάρκος Ζέρβας που ήταν το Α και το Ω της Finos Film, προσπάθησε στην αρχή να μεταπείσει το Φίνο, μα εκείνος ούτε να το ακούσει. Οι ξένοι βασικοί ήθοποιοί, ήταν ο Jess Conrad (ένας ξενέρωτος συμπρωταγωνιστής για τη Βουγιουκλάκη, όπως χαρακτηρίστηκε από πολλούς), ο Paris Alexander, ο Wilfrid Hyde White και η Katherine Kath καθώς και εκατοντάδες Έλληνες βοηθητικοί ηθοποιοί. H υπόθεση εκτυλισσόταν στην Ίο. Ο Κώστας Παπαχρήστος, ηθοποιός που εμφανιζόταν συνήθως σε ρόλους αστυνομικού, ασχολήθηκε με τη διανομή ρόλων στους Έλληνες ηθοποιούς ενώ ο Μάρκος Ζέρβας πήγε πριν από όλους στην Ίο, για να δει τους χώρους, να συννενοηθεί για κατοικίες και εστιατόρια, για να δει που θα στηθούν τα σκηνικά, να συναντηθεί με τον πρόεδρο του νησιού, με τον αστυνόμο, με τον παπά. Όλοι καταχάρηκαν, που το νησί τους θα αποκτούσε δημοσιότητα, όλοι εκτός από τον παπά, που ναι μεν θα τους επέτρεπε να κάνουν το γύρισμα που χρειαζόταν στην εκκλησία, αλλά μόνο αν δώριζαν μια καμπάνα.

Φθάνοντας στο νησί, οι νησιώτες τους υποδέχτηκαν σε γενικό κλίμα ενθουσιασμού. Μαζί και ο πρόεδρος, ο δάσκαλος, ο αστυνόμος και ο παπάς. Όλοι βέβαια ήταν εκεί για την Αλίκη. Όταν αποχώρησε με την αμπιγιέζ της και τη γυναίκα που θα τις φιλοξενούσε στο σπίτι της, το πλήθος διαλύθηκε και οι υπόλοιποι ηθοποιοί, καθώς και τεχνικοί κάθισαν στο εστιατόριο για φαγητό. Τα προβλήματα άρχισαν απο νωρίς. Οι αχθοφόροι, οι οποίοι θα ξεφόρτωναν τα πράγματα, κάθονται και συζητούν μπροστά στο ferry boat. Ο Μάρκος Ζέρβας τους ρωτάει γιατί δεν ξεφορτώνουν. Από κοντά, επεμβαίνει και η Αλίκη. Ζητούν τα διπλά λεφτά. Ο Ζέρβας διαφωνεί καθώς η συμφωνία ήδη είχε γίνει. Αυτοί απαντούν, πως δεν μπορούν να ξεφορτώσουν τέτοια κιβώτια, περίμεναν πως θα ξεφόρτωναν βαλίτσες. Η Αλίκη επεμβαίνει. ''Για κινηματογραφική ταινία μιλάγαμε, δεν είπαμε ότι θα ερχόμαστε για τουρισμό'', τους λέει. Ένας αχθοφόρος της απαντά, ''Μαντάμ, μας περνάς για μαλάκες; Εσείς θα κάνετε την πλάκα σας και εμείς θα γαμηθούμε στην κουβάλα, ένα ferry-boat τόνους.'' Του λέει, ''Πρόσεχε πως μιλάς. Εγώ σου μιλάω μια χαρά.'' Της λέει, ''Ναι, αλλά εγώ είμαι χαμάλης. Θα μιλάω όπως γουστάρω''. Τότε, ο Μάρκος Ζέρβας τον έσπρωξε στη θάλασσα λέγοντας του ''Ένα μπάνιο θα σε μάθει να μιλάς.'' Τελικά, επενέβη ο αστυνόμος και τα κιβώτια ξεφορτώθηκαν με τα λεφτά που είχαν αρχικά συμφωνηθεί.

Οι βοηθοί σκηνοθέτοι όρισαν το πρώτο γύρισμα για τις πέντε το πρωί. Ο Ζέρβας ενημερώνει τον εστιάτορα από την προηγούμενη μέρα να έχει έτοιμο πρωινό για όλους στις 5 το πρωί. Ο εστιάτορας σοκάρεται.
''Ποιες πέντε;''
''Το πρωί''.
''Υπάρχει και τέτοια ώρα;''
''Και τέτοιες ώρες υπάρχουν και όλοκληρα εικοσιτετράωρα για σένα, γιατί έχουμε και νυχτερινά γυρίσματα. Τη νύχτα δουλεύουμε, τη μέρα κοιμόμαστε, ξυπνάμε, τρώμε, ξανακοιμόμαστε, ξανατρώμε τη νύχτα, δουλεύοντας πίνουμε καφέδες, για να μένει το μάτι ανοιχτό.''
''Και πρωινό στις πέντε. Άκου στις πέντε. Και τι θέλετε;''
''Ξέρω γω; Καφέ , γάλα, βούτυρα, μαρμελάδες, αβγά, ψωμί, φρυγανιές, τέτοια.''
''Για όλους;''
''Ναι.''
''Και θα είναι και η γκόμενα;''
''Και αυτή. Και καλά θα κάνεις να έχεις σ'αυτή και στους άλλους ηθοποιούς χωριστό τραπέζι έτοιμο.''
Τελικά, τον έπεισε με το γνωστό επιχείρημα, πως το νησί τους θα αποκτήσει φήμη και τουρισμό, όπως έγινε με την Αντίπαρο, τη Ρόδο, την Κέρκυρα κ.λ.π.


Την άλλη μέρα, στις 7.25 ο Ματέ, κάνει πρόβες με τους ηθοποιούς ζητώντας απόλυτη ησυχία. Το γύρισμα καθυστερεί να αρχίσει. Η Βουγιουκλάκη, κάνει νόημα στον Φουκς -που τότε ήταν ζευγάρι- και τον ρωτάει τι γίνεται. Εκείνος ανασηκώνει τους ώμους. Στη συνέχεια ο Φουκς ρωτάει τον Ζέρβα τι γίνεται. Εκείνος απαντά, πως δεν καταλαβαίνει τίποτα. 8.30, ο σκηνοθέτης σφυρίζει με τη σφυρίχτρα που κρέμεται από τον λαιμό του και φωνάζει ''Πάμε!''. Χωρίς να έχει οριστεί η θέση της μηχανής, πότε θα φωτίζονται τα πρόσωπα των ηθοποιών, πότε τεντώνεται το τούλι από πάνω τους, για το μαλάκωμα του ήλιου; Ο Φουκς που ξέρει τη γλώσσα, τον ρωτάει. Ο Σμυρναίος, τεχνικός, γελάει, ενώ κάποιος ηλεκτρολόγος κάνει χειρονομία με τη χούφτα του. ''Μαλακίες''. Κάποια φορά , αρχίζει το γύρισμα και στη τρίτη σκηνή σταματά απότομα. Ο Φουκς, ρωτάει τι έγινε. Ο Ματέ λέει κατηγορηματικά, ''Δεν μου αρέσει το χρώμα του σπιτιού στο φόντο. Να αλλάξει και να γίνει ώχρα.'' Ο Ζέρβας ενημερώνεται και ζητά να αλλάξει γωνία λήψης γιατί για να γίνει αυτό πρέπει πρώτα να πάρει την άδεια των ιδιοκτητών, χώρια που το βάψιμο θέλει τρεις ώρες τουλάχιστον. Ο Ματέ απαντάει όχι. Η Αλίκη λέει στον Ζέρβα, ''Δεν θέλει να ταλαιπωρήσει λέει τους ηθοποιούς με άλλες πρόβες.'' ''Ποιες πρόβες ρε Αλίκη; Δεν μπορεί να κάνει την ίδια σκηνή από άλλη γωνία μέχρι να πάρω την άδεια; Κι αν αρνηθούν; Δεν θα συνεχιστεί το γύρισμα;'' ''Τώρα τι μου λες; Δεν καταλαβαίνεις πως το κάνει για να δημιουργήσει προβλήματα;''. Το σπίτι τελικά βάφεται στο χρώμα που επιθυμεί ο Ματέ. Την πρώτη ημέρα η Βουγιουκλάκη δεν έκανε ούτε πλάνο. Ο Ματέ στη συνέχεια είπε πως έκανε λάθος και πως θα έπρεπε να επαναφέρουν το σπίτι στο αρχικό του χρώμα. Το επαναφέρουν αδιαμαρτύρητα στο ίδιο χρώμα.

Η επόμενη εβδομάδα κυλά χωρίς ιδιαίτερα προβλήματα. Ο Παπαχρήστος κυνηγά όλους τους ηθοποιούς και ιδιαίτερα τα κορίτσια των δεύτερων ρόλων που το βράδυ ερωτοτροπούν με παιδιά του συνεργείου και ψιλοξενυχτάνε. Ενημερώνει τον Ζέρβα και του ζητά ένα μεγάλο φακό για να κάνει εφόδους τις νύχτες στα δωμάτια τους και θα σημειώνει ποιος λείπει από το κρεβάτι του. Και ύστερα, όσοι λείπουν θα τρώνε πρόστιμο. Τελικά, αγοράζονται δύο κλεφτοφάναρα και κάθε βράδυ πιάνει υπηρεσία ο Παπαχρήστος με τον Ζέρβα. Παρατηρείται πως καταναλώνεται ιδιαίτερα το νεγκατίφ. Ο Ματέ λέει πως στην Αμερική το film δεν μετράει καθόλου. Η Αλίκη του λέει, ''Στην Ελλάδα μετράνε δύο πράγματα. Το film και οι χρόνοι του προγράμματος.Μετράνε πάρα πολύ.''Ο Ματέ λέει πως δεν μπορεί να κάνει τέτοια οικονομία. Ο Ζέρβας τους λέει πως πρέπει, υπενθυμίζοντας του πως έχει υπογράψει συμβόλαιο.Ο Ματέ πετάει κάτω το σενάριο και φεύγει εκνευρισμένος.

Δύο μέρες πριν το προγραμματισμένο γύρισμα στην εκκλησία και ο Ζέρβας ενημερώνει τον παπά σχετικώς. Ο παπάς του απαντάει ''Ε και τι μου το λες; Συννενοήσου με τον νεωκόρο.'' Ο Ζέρβας βρίσκει τον Βαγγέλη, τον νεωκόρο. Τον ενημερώνει και του λέει να καθαρίσει την εκκλησία. Ο Βαγγέλης ρωτάει αν συνάντησε τον παπά. Του είπε πως ναι και του φάνηκε περίεργο. Μπήκαν κάποιοι ψύλλοι στα αυτιά του Ζέρβα. Αλλά τώρα..παπάς άνθρωπος; Την επόμενη μέρα, βρίσκουν την εκκλησία κλειδωμένη. Ο Ματέ λέει πως μάλλον θα πήρε ο ύπνος τον νεωκόρο. Ο Ζέρβας πάει σπίτι του, βρίσκει τη γυναίκα του και του λέει πως ο παπάς τον έστειλε από χθες να πάει κάτι χαρτιά στην Αρχιεπισκοπή και πως θα γυρίσει την Τετάρτη. Τα κλειδιά δεν τα είχε σπίτι, θα τα είχε ο παπάς. Οι περισσότεροι συντελεστές πάνε στον παπά. ''Ποια κλειδιά; Γιατί εγώ; Ο νεωκόρος.Α, ο βλάκας. Θα τα πήρε μαζί του.'' Τελικά, κάνουν άλλες σκηνές και η δουλειά προχωράει. Την Τετάρτη επιστρέφει ο νεωκόρος. Όλοι του λένε για την λαχτάρα που τους έκανε. Πως έφυγε έτσι ενώ ήξερε...ο Βαγγέλης τους διακόπτει. ''Εγώ ήξερα. Εσείς δεν ξέρατε με ποιον έχετε να κάνετε. Και στην Αρχιεπισκοπή με έστειλε χωρίς λόγο και τα κλειδιά μου ζήτησε και του τα'δωσα. Τον είδατε; Του είπατε να σας ανοίξει;''
Λέει η Αλίκη, ''Τον είδαμε και μας είπε ''Αυτός ο βλάκας ο νεωκόρος θα τα πήρε μαζί του'' ''. ''Και δεν δουλέψατε.'' ''Όχι''. ''Ε, ούτε θα δουλέψετε.''Ο Ζέρβας επεμβαίνει. ''Και τι θα κάνουμε; Βάλαμε το γύρισμα για την Πέμπτη το πρωί.'' Ο νεωκόρος σκέφτεται. ''Για την Πέμπτη δεν ξέρω αν γίνεται αυτό που έχω στο μυαλό μου, αλλά για την Παρασκευή μπορεί. Δηλαδή, όσο είναι εδώ αποκλείεται να δουλέψετε. Πρέπει να τον διώξουμε από το νησί. Αυτός στη Νάξο έχει μια αδελφή, που την αγαπάει πάρα πολύ και τρέμει μήπως πάθει τίποτα. Ένα τηλεγράφημα από τον παπά της Νάξου, ''Τρέξε αδελφή σου ασθενεί βαρέως'', θα τον κάνει να φύγει κολυμπώντας''. Ο Ζέρβας χωρίς να το πολυσκεφτεί βρίσκει τον Παπαχρήστο και του λέει το σχέδιο. Ο Παπαχρήστος απαντά αμέσως ''Ναι, αμέ. Έφυγα και θα το στείλω υπερεπείγον.'' Παρασκευή πρωί , όλοι στο μακιγιάζ σε κατάσταση εμφράγματος. Θα φύγει ή δεν θα φύγει ο παπάς; Το καράβι μπαίνει στο λιμάνι και τη στιγμή που κατεβαίνει ο Παπαχρήστος, μπαίνει ο παπάς ανήσυχος με το τηλεγράφημα στο χέρι. Το γύρισμα στην εκκλησία τελικά έγινε.

Σάββατο βράδυ και η Αλίκη σηκώνεται από το τραπέζι των ηθοποιών και κάθεται μαζί με τους τεχνικούς. Την κοιτούν, εμβρόντητοι. ''Τι σου είναι αυτοί οι Αμερικάνοι! Εντελώς ανόητοι. Δεν συννενοούμαι μαζί τους. Ειδικά αυτός ο Conrad...και τόσο καιρό μια λέξη στα ελληνικά δεν έμαθαν. Άχρηστοι παιδί μου. Θα προτιμούσα πάντως να έπαιζα με τον Παπαμιχαήλ πάρα με αυτό το παιδαρέλι.'' Ο Ζέρβας χτυπάει τα χέρια του. ''Πώς δεν το σκεφτήκαμε; Λες και είναι κανένας star o Conrad. Ίσα-ίσα που η ''Αλίκη στο Ναυτικό'' στο εξωτερικό, τα είχε πάει μια χαρά. Αλήθεια, με τον Παπαμιχαήλ δεν μιλάτε;'' Του λέει, ''Όχι, είχαμε μαλώσει στην ''Αλίκη στο Ναυτικό.'' Ο Ζέρβας την κοιτάζει παραξενεμένος. ''Μα, πάει ένα χρόνος.'' Δεν απάντησε, σηκώθηκε και πήγε μια βόλτα προς την παραλία, τραγουδώντας τραγούδια από τη ''Μανταλένα''.

Την Κυριακή, στο μέρος που έχουν στηθεί τα σκηνικά ξεσηκώνεται αέρας και τα παρασύρει όλα. Εξαιρετικά άτυχοι, καθώς στο συγκεκριμένο μέρος σηκώνεται άνεμος σπάνια, αλλά άμα πιάσουν βοριάδες κρατούν μια εβδομάδα και παραπάνω. Τα νεύρα του Ζέρβα σπάνε, καθώς βρίσκονται και στα τελευταία γυρίσματα. Βρίζει θεούς και δαίμονες, τον Ματέ με το εκπληκτικό σενάριο που συνέλαβε, τον Φίνο με την τρομερή ιδέα του. Ο Ματέ, όταν πληροφορήθηκε το περιστατικό με την αλλαγή καιρού γέλασε σαρδόνια και έτριψε τα χέρια του. Παίρνουν το σκηνικό σε κομμάτια και με τα χίλια ζόρια το μεταφέρουν στην πλατεία. Είχε βραδιάσει , μα το σκηνικό ήταν έτοιμο. Ο Ματέ μένει στήλη άλατος όταν τα βλέπει. Πλησιάζει τον Ζέρβα. ''Κύριε Ζέρβα σας βγάζω το καπέλο''. Ακούγεται η φωνή της Αλίκης. ''Πρώτη φορά ποντικός έσωσε τη γάτα''.

Λίγο πριν το τέλος της ταινίας, ο Ματέ δήλωνε ενθουσιασμένος πως η Αλίκη είναι το εκφραστικότερο πρόσωπο του κινηματογράφου. Μπροστά στις κάμερες τον ευχαριστούσε, πίσω από τις κάμερες έλεγε ''Μας υποχρέωσε ο γερό-παράξενος''. Η ταινία τέλειωσε, στο εξωτερικό δεν πήγε καθόλου καλά και στην Ελλάδα έκοψε περίπου 300.000 εισητήρια. Λίγα για ταινία της Βουγιουκλάκη και με τέτοιο προυπολογισμό. Η Βουγιουκλάκη δεν έγινε διεθνής star όπως ονειρευόταν, ο Φίνος έχασε γύρω στα επτά εκατομμύρια και οι τεχνικοί έχασαν τον ύπνο τους. Έτσι είναι. Όσο καλοί και αν είναι τεχνικοί, όσο ταλαντούχοι και αν είναι οι ηθοποιοί, αν το σενάριο δεν λέει τίποτα ο κόσμος το διαισθάνεται και δεν ακουμπά τα λεφτά του. Κι εδώ είναι που λέει ο Φίνος, ''Στο τέλος μιλάει το πανί''. Αργότερα, ο Φίνος συμφώνησε με την Αλίκη και η ταινία δεν κυκλοφόρησε ευρέως στην Ελλάδα. Κυκλοφορεί βεβαίως, αλλά από κόπιες από το εξωτερικό. Μάλιστα, πριν λίγο καιρό, όταν έκλειναν 14 χρόνια από το θάνατο της Βουγιουκλάκη, η Σεμίνα Διγενή στο site της, παρουσίασε τη ταινία, βεβαίως προερχόμενη από το εξωτερικό.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου